Apa – ingredientul vital pentru forma maximă

Apa: cel mai important element pentru sănătatea și tinerețea ta

E uimitor cum lucruri simple, banale, de-a dreptul umile, au o importanță extraordinară pentru noi. Uite două exemple:

  • Aerul - nu poți trăi fără aer mai mult de câteva minute
  • Apa - nu poți trăi fără apă mai mult de câteva zile

Ambele sunt elemente esențiale fără de care nu poți trăi. Și atunci când citești asta undeva, știi că e adevărat. Dar știi să folosești la maximum potențialul aerului și apei în beneficiul tău?

Astăzi vreau să vorbim puțin despre apă.

Știi că un om moare dacă nu bea apă 7 zile. Dar asta nu e relevant acum pentru noi. Mai important e să știi câtă apă și ce fel de apă să bei pentru ca organismul tău să funcționeze la capacitate maximă. 

Pentru ca să fii motivat să începi să folosești apa inteligent în folosul tău, e bine să știi de ce e importantă apa pentru tine. La fel de important e să știi ce se întâmplă dacă nu bei suficientă apă.

Vrei să-ți spun care este cel mai important lucru pe care l-am descoperit despre corpul uman acum câțiva ani?

Ești 70% apă.

Asta e. Apa este cel mai important element din natură și din corpul tău. De ea depinde nivelul tău de energie și funcționarea corectă a corpului tău.

​Pentru că este atât de importantă pentru noi, am dedicat o secțiune specială în site importanței apei pentru viață și modului de hidratare care îți permite să îți menții sănătatea și să rămâi în forma maximă cât mai mult timp.

Citește în continuare și vei afla:

  • cât de importantă este apa în viața ta
  • care sunt lichidele care în loc să te hidrateze te deshidratează
  • care sunt efectele deshidratării în corpul tău
  • cum să te hidratezi corect

Fără apă nu ar exista viață

Oricând încercăm să aflăm dacă există viață pe o altă planetă, oamenii de știință caută să vadă dacă există apă pe acea planetă. De ce? Pentru că viața pe pământ este în totalitate dependentă de apă.

Un procent major de viețuitoare, atât plante cât și animale, trăiesc în apă. Se consideră că viața pe Pământ a apărut în apă. Corpurile tuturor ființelor vii sunt compuse majoritar din apă. Aproximativ 70 – 90 % din toată materia organică este apă.

Reacțiile chimice care susțin viața plantelor, animalelor și omului au loc într-un mediu compus din apă. Apa nu numai că oferă mediul care face posibile aceste reacții care susțin viața, dar ea însăși este un reactiv sau un produs al acestor reacții. Pe scurt, chimia vieții este chimia apei.

Apa este substanța vieții. Viața nu poate exista fără apă. Trebuie să introducem constant în corp apă proaspătă pentru a-l menține corect hidratat.

Corpul este compus din 70 – 80% apă. Acest procent trebuie menținut pentru a avea o bună stare de sănătate. Nu există un element mai important pe care noi îl aducem în corpul nostru decât apa.

Apa este un element atât de banal pentru noi, încât nu îi mai acordăm importanța care i se cuvine. De multe ori preferăm să bem alte lichide al căror gust ne place și considerăm că e același lucru cu a bea apă.

Funcțiile apei în organism

În primul rând, apa este mediul în care trăiesc celulele tale. Corpul tău nu este ca o clădire construită din celule solide așezate una peste alta. Corpul este de fapt ca un acvariu în care celulele tale “înoată”, plutesc în lichidul interstitițial, care este mai mult de 90% apă.

Celulele însăși sunt formate peste 90% din apă. Ele își iau nutrienții din apa care le înconjoară și elimină reziduurile de metabolism în lichidul din jurul lor. Toate funcțiile organismului tău depind de cantitatea și calitatea lichidelor din corp, adică de apă.

În prezent, medicina se concentrează mai mult asupra elementelor dizolvate în apa din corp – minerale, microelemente, vitamine, hormoni și pare să nu ia în considerare elementul majoritar din corp, care este apa.

  • Apa este esențială pentru o digestie corectă, absorbția nutrienților și reacțiile chimice din corp.
  • Apa este esențială pentru o circulație bună a sângelui în organism și pentru menținerea elasticității vaselor de sânge.
  • Apa este lubrifiantul care “unge” globii oculari, fosele nazale și intestinele.
  • Apa ajută la eliminarea toxinelor (reziduurilor acide de metabolism) din corp, în special din tubul digestiv. Ea elimină deșeurile prin intermediul rinichilor și ajută deșeurile solide să treacă prin intestine.
  • Apa reglează temperatura corpului. Îți răcorește corpul prin evaporarea de la nivelul pielii și din plămâni și elimină căldura atunci când sângele este circulat în apropiere de suprafața pielii.

Ceea ce bei contează

Corpului îi este greu să obțină apă din orice altă sursă decât apa proaspătă.

Corpul tău are nevoie de apă simplă pentru a funcționa, nu de alte lichide. Unele lichide pe care noi le bem și considerăm că ne hidratează au de fapt efect invers, de deshidratare în corp.

Băuturile răcoritoare și alcoolul fură o mare cantitate de apă din corp. Chiar și alte băuturi cum sunt cafeaua, laptele sau sucurile naturale au nevoie de apă din corp pentru a fi digerate.

Atunci când bem oricare dintre aceste băuturi, noi considerăm că ne hidratăm. În realitate, ne însetăm celulele din ce în ce mai mult deoarece corpul folosește o parte din apa necesară pentru hidratarea celulelor pentru procesul de digestie.

Care e cea mai bună apă?

În vremurile noastre poți să alegi dintre o multitudine de tipuri de apă: 

  • Apă de la robinet
  • Apă îmbuteliată
  • Apă de izvor
  • Apă filtrată
  • Apă purificată prin osmoză inversă
  • Apă ionizată și infuzată cu hidrogen

E normal să te întrebi care apă e mai bună pentru tine. Eu beau în cea mai mare parte a timpului apă alcalină ionizată. Ca să poți alege cea mai bună apă pentru tine, ​vom publica în curând o comparație a caracteristicilor și beneficiilor tipurilor de apă de mai sus.

Beneficii ale consumului de apă

Să bei 5 pahare de apă pe zi:

  • scade riscul apariției cancerului de colon cu 45%
  • scade riscul apariției cancerului de sân cu 79%
  • scade riscul apariției cancerului la vezica urinară cu 50%

Și dacă nu beau apă?

A nu bea suficientă apă în mod repetat poate duce la deshidratare celulară cronică. În această stare în care celulele nu sunt suficient hidratate acestea sunt slăbite și vulnerabile la îmbolnăviri.

În opinia Dr. Fereydoon Batmanghelidj, autor al cărții "Puterea miraculoasă a apei - nu eşti bolnav, doar însetat", deshidratarea corpului este cauza principală a numeroase boli și dereglări funcționale ale corpului, cum sunt:

  • Colită, ulcer, dispepsie, hernie hiatală
  • Artrită reumatoidă
  • Dureri de spate, dureri cervicale
  • Dureri de cap
  • Stres și depresie
  • Oboseală cronică
  • Bulimie
  • Hipertensiune arterială
  • Hipercolesterolemie
  • Exces ponderal, obezitate, îngrășare
  • Astm bronșic
  • Alergii
  • Diabet zaharat.

În majoritatea cazurilor, toate bolile de mai sus se vindecă sau ameliorează foarte mult dacă se bea suficientă apă. Simptomele acute (dureri) pot dispărea în câteva ore sau zile, dacă se bea apă suficientă. Bolile respective se ameliorează sau se vindecă dacă se bea apă suficientă pentru o perioadă mai lungă de timp pentru ca organismul să își revină din deshidratarea cronică și să poată funcționa normal.

Nu aștepta să ajungi deshidratat

În general se consideră că ești deshidratat dacă ai gura uscată. Acesta este însă un semn care apare foarte târziu, când corpul tău deja este foarte deshidratat. Până acolo, corpul îți dă o mulțime de alte semne prin care îți spune că are nevoie de apă. Problema este că majoritatea acestor semne tu le interpretezi ca dureri sau semne de boală și le tratezi cu medicamente.

Durerile din colite, ulcere, durerea dispeptică, durerile din hernia hiatală, ca să îți dau câteva exemple dispar sau se atenuează foarte mult dacă persoana bea suficientă apă.

Cum să te hidratezi corect

Sper că te-am convins, sau poate doar ți-am reamintit cât de importantă este apa pentru tine și cât de periculos este să nu bei apă. Dacă te uiți deja după paharul de apă, mai am doar câteva recomandări scurte pentru o hidratare corectă:

Câtă apă să bei

Ai nevoie să bei în fiecare zi circa 30 ml de apă pentru fiecare kg de corp, adică, dacă ai o greutate de:

  • 50 kg : este necesar să bei cel puţin 1,5 L apă pe zi,
  • 60 kg : este necesar să bei cel puţin 1,8 L apă pe zi,
  • 70 kg : este necesar să bei cel puţin 2,1 L apă pe zi,
  • 80 kg : este necesar să bei cel puţin 2,4 L apă pe zi, etc.

Aceste cantităţi sunt recomandate în condiţii normale de temperatură şi activitate. Dacă este foarte cald şi/sau faci sport şi transpiri, cantitatea de apă necesară poate să fie chiar dublă.

Nu există un consens general în legătură cu câtă apă ar trebui să bei zilnic. Există și opinia că ar trebui să bei doar când ți-e sete. Opinia mea este că e preferabil să bei o anumită cantitate minimă de apă pe zi, corelată cu masa ta corporală. 

Cum și când să bei apă

Este important și când bei apa. Dacă știi cum și când să bei apa, poți să slăbești mai ușor, să ai mai multă energie sau chiar să te vindeci de anumite boli. Am scris un articol detaliat despre asta: Cum sa bei apa pentru slăbire, dar îți spun pe scurt elementele esențiale:

  • bea dimineața pe stomacul gol 500 ml de apă (sau mai mult dacă simți nevoia)
  • bea 250-500 ml de apă înainte cu 30-40 de minute de masă (dar nu mai puțin de 30 minute)
  • abține-te să bei apă pentru o oră după ce ai mâncat

Cum îți dai seama dacă ești deshidratat

Un indicator bun pentru nivelul tău de hidratare este culoarea urinei.

  • o urină incoloră indică un nivel de hidratare bun;
  • o urină galbenă indică un corp relativ hidratat;
  • o urină portocalie indică un corp deshidratat.

Nu lua în considerare momentele în care urina este colorată ca urmare a unor alimente pe care le-ai consumat (sfeclă roșie de exemplu), ca urmare a consumului unor vitamine sau a alimentelor care conțin aditivi alimentari.

Cum să crești cantitatea de apă pe care o bei

Dacă ești deja deshidratat cronic și vrei să începi să bei mai multă apă, începe treptat. Dă-le timp rinichilor să se adapteze la cantitatea suplimentată de apă pe care o au de procesat. Urmărește dacă pe măsură ce crești cantitatea de apă pe care o bei crește și cantitatea de urină pe care o produci. Pe măsură ce cantitatea de urină crește, poți continua să crești cantitatea de apă până când ajungi treptat la cantitatea ideală pentru tine.

Bea, bea (apă), nu te lăsa

A venit momentul să acționezi. Gândește-te dacă bei suficientă apă în fiecare zi. Dacă încă nu bei destulă apă, va trebui să te reobișnuiești să bei.

Știu că s-ar putea să spui că nu ți-e sete, dar din păcate de foarte multe ori confundăm senzația de sete cu cea de foame. Iar pe măsură ce înaintăm în vârstă corpul nu mai semnalizează la fel de corect lipsa de apă. Așa că trebuie să îți stabilești conștient obiectivul de a bea o anumită cantitate de apă pe zi și să îți creezi condiții care să te ajute să faci asta.

Cel mai simplu este să îți iei o sticlă pentru apă pe care să o ai tot timpul cu tine, cel puțin până te obișnuiești din nou să bei apă suficientă.

Să zicem că ai 70 de kg și ar trebui să bei minimum 2 litri de apă pe zi. Ia o sticlă de 2 – 2,5 litri de apă, umple-o dimineață și ai grijă ca până seara să o termini. Dacă faci asta măcar o lună, vei simți efectele și nu vei mai vrea să te oprești. Din acel moment sticla devine opțională, dar este totuși foarte practic să ai tot timpul la tine apă.

Tu câtă apă bei? Bei suficientă apă ca să fii bine hidratat? Dacă da, continuă, ești pe drumul cel bun. Dacă încă nu bei apă suficientă, începe să te hidratezi cât mai repede. După ce faci asta o vreme, te rog scrie un comentariu și celorlalți cititori cum te simți și ce efecte ai obținut.

Ai prieteni care au vreuna din problemele pe care le-am enumerat un articol și care au ca principală cauză deshidratare? Te rog trimite-le și lor acest articol.

Îți doresc să fii sănătos și în formă maximă până la adânci bătrâneți!

>