Beneficiile hidrogenului molecular pentru sportivi și oameni activi

Când vine vorba de antrenament și fitness suntem cu toții diferiți, dar totuși toți vrem același lucru. Asta e adevărat fie că ai 20 sau 80 de ani, sau că faci aerobic, yoga, Pilates, alergi, faci antrenament cu greutăți sau cross-fit, fie că faci sport de plăcere sau participi la competiții, fie că te antrenezi o dată pe săptămână sau ești profesionist.

Indiferent de abordarea fiecăruia dintre noi, toți vrem o metodă ușoară, simplă și naturală pentru a ne bucura mai mult și a beneficia mai mult de timpul și efortul pe care îl investim în activitățile noastre fizice. Ce-ar fi dacă ar exista o metodă comodă și naturală pentru ca tu să ai mai multă energie și să reduci starea de oboseală, acumularea de acid lactic și stresul oxidativ? O metodă prin care să te recuperezi mai repede, să îți crești performanța și să te poți bucura mai mult de activitatea fizică?

Există un număr în creștere de dovezi științifice credibile care arată că hidrogenul molecular (H2) oferă toate beneficiile de mai sus, și chiar mai mult. Cel mai bun mod de a aduce un aport de hidrogen molecular în corp este să bei apă cu hidrogen molecular (H2) dizolvat. H2 a atras atentia oamenilor de știință cam acum 10 ani. De atunci au fost publicate peste 500 de cercetări care arată că hidrogenul are beneficii terapeutice în 150 de modele de boli și probleme de sănătate care afectează toate organele. Un număr din ce în ce mai mare dintre aceste studii  au dovedit că hidrogenul molecular (H2) oferă beneficii semnificative pentru performanța sportivă și pentru antrenamentele de rutină. 

Ce anume face ca sportul, activitățile fizice și antrenamentul să fie grele? 

Fie că mergi pe jos ca să te menții în formă, sau că te antrenezi pentru olimpiadă, răspunsul este același. Logic, orice activitate sau antrenament mai intense decât starea de repaus cresc imediat nevoia corpului de energie și oxigen pentru a putea susține activitatea respectivă. Orice activitate care este mai intensă decât nivelul de activitate cu care corpul tău este obișnuit induce un stres în corp și cauzează o cascadă de efecte.  

Nivelul crescut de oxigen produce o cantitate mai mare de radicali liberi dăunători, care cauzează stres oxidativ. Stresul oxidativ îți atacă celulele fără ca tu să realizezi, ceea ce duce la pierderea vitalității celulelor și la moartea acestora, cauzând degradarea mușchilor, slăbiciune, oboseală și inflamație.(1-3) Aceasta este în special adevărat în cazul stresului oxidativ indus de antrenament fizic. 

Dacă activitatea ta este suficient de intensă, vei folosi energia disponibilă sub formă de ATP (adenozin trifosfat) și corpul tău va arde glicogen. Când se întâmplă asta vei simți arsuri musculare cauzate de acumularea de acid lactic, ceea ce duce la oboseală și probabil febră musculară. Toate acestea îți scad anduranța, îți reduc performanța, îți scad rezultatele și îți reduc plăcerea de a face sport. 

Hidrogenul molecular (H2) îți crește nivelul de energie

ATP (Adenozin Trifosfat) este combustibilul folosit în celule pentru toate activitățile corpului. Mâncarea pe care o mâncăm și oxigenul pe care îl respirăm creează ATP în mitocondrii, furnizând energie fiecărei celule și astfel tuturor activităților noastre. Cu toate acestea, corpul produce radicali liberi în fiecare moment din oxigenul pe care îl respirăm. Este pur și simplu un dat al metabolismului aerobic.

Radicalii liberi, în special radicalii care conțin oxigen, deteriorează mitocondriile. Atunci când mitocondriile afectate nu pot produce cantitatea necesară de ATP, corpul începe să consume glicogenul depozitat. Depozitele de glicogen se găsesc în special în ficat, dar și în mușchi, și sunt folosite pentru a stoca energie. 

Un număr crescător de cercetări arată că apa infuzată cu hidrogen îmbunătățește funcțiile mitocondriilor, crește cantitatea de ATP produsă și este posibil să inducă biogeneza mitocondriilor. (4)

H2 este cea mai mică moleculă din univers și din această cauză trece rapid prin membranele celulare și neutralizează radicalii liberi dăunători. Proprietățile sale protectoare permit mitocondriilor să producă nivele optime de ATP, dându-ți ție mai multă energie.

Atunci când trebui să faci efort mare și treci de la consumul de ATP la cel de glicogen, așa cum ni se întâmplă tuturor uneori în timpul antrenamentului, cercetările arată că H2 poate sprijini creșterea cantității de glicogen stocat în ficat. (4) 

Cercetarea și-a spus cuvântul. Băutul apei cu hidrogen molecular (H2) crește nivelul de energie prin creșterea producției de ATP, în timp de ce depozitele mai mari de glicogen ajută la reducerea oboselii și a degradării musculare. Folosește hidrogenul pentru ca să mergi mai departe și să fii mai puternic.

H2 reduce acumularea de acid lactic

De fiecare dată când corpul tău începe să ardă glicogen stocat, începe să se producă acid lactic.  

Acumularea de acid lactic duce la oboseală accentuată, febră musculară și recuperare mai lentă. Acidoza metabolică indusă de antrenament este des întâlnită la unele persoane foarte active și la mulți dintre sportivii de performanță. Este un alt efect tăcut, care apare fără ca tu să fii conștient. Dacă ai acidoză tu nu știi, doar că observi și simți că nu mai ești capabil de aceleași performanțe.

Un studiu recent a arătat că apa bogată în hidrogen molecular (H2) poate influența performanța sportivă la sportivii de performanță. Atât oboseala musculară cât și nivelul de acid lactic din sânge au scăzut în grupul de control de sportivi de înaltă performanță atunci când aceștia au consumat apă bogată în hidrogen înainte de a începe antrenamente intense controlate de protocoale stricte de testare. (5)

Un studiu similar a descoperit că apa infuzată cu H2 a avut un efect benefic asupra niveluli maxim de efort perceput și acumulării de acid lactic la viteze maxime de alergare în timpul antrenamentelor intense. Chiar dacă mecanismul exact de funcționare nu a fost identificat, studiul concluzionează "...apa bogată în hidrogen scade nivelul de stres fizic în timpul antrenamentelor foarte intense...".(6)

Un citat dintr-unul dintre multele cercetări publicate pe acest subiect spune succint: 

“Hidratarea adecvată cu apă bogată în hidrogen înainte de antrenament a scăzut nivelul de acid lactic din sânge și a redus efectul de degradare indusă de efort a capacității de funcțonare a muschilor.”
Kosuke Aoki, et al Medical Gas Research, 2012

Hidrogenul molecular (H2) te protejează împotriva stresului oxidativ

Orice creștere a nivelului de activitate peste nivelul la care ești obișnuit duce la un nivel crescut de stres oxidativ. Activitățile fizice intense sau cu care nu ești obișnuit desfășurate într-o perioadă scurtă de timp (de ex. competiții sportive, interval training, weekend warriors) cauzează nivele crescute de stres oxidativ și acumularea de acid lactic (acidoză metabolică indusă de efort). Aceasta duce la simptome de supraantrenament ca oboseala accentuată, febră musculară, microrupturi ale fibrelor musculare, și inflamație. Stresul oxidativ sub orice formă, și oricum ai ajunge la el, nu este bun.

Oamenii de știință au descoperit demult că hidrogenul molecular (H2) neutralizează rapid radicalii liberi, în mod specific radicalul hidroxil (*OH–) și ionul pozitiv de oxigen (0+).(7-9) De o importanță deosebită este faptul că H2 pare să țintească în mod seletiv radicalul hidroxil care este cel mai dăunător pentru celule. Alți radicali liberi, (de ex. radicalul liber oxid nitric NO) sunt de fapt importanți pentru fiziologia și homeostaza celulei. (7,8) Spre deosebire a alți antioxidanți “non-selectivi”, hidrogenul molecular (H2) nu neutralizează radicalii liberi folositori, ceea ce îl face să fie un antioxidant fără egal.

Hidrogenul molecular (H2) scade timpul de recuperare și accelerează vindecarea 

Recuperarea după efort sau antrenamet are multe aspecte și cuprinde mai mult decât refacerea musculară. Recuperarea (așa cum îi spun sportivii) implică echilibru chimic și hormonal, refacerea sistemuli nervos, starea de spirit, și altele. Uneori apare o întindere a mușchilor sau a ligamentelor. O recuperare corectă trebuie să acopere multe aspecte.

Cercetările au descoperit că H2 este benefic în tratarea leziunilor și afecțiunilor care au legătură cu stresul oxidativ și inflamația, și în tratarea leziunilor țesuturilor moi apărute în timpul practicării sportului. (10). S-a dovedit că hidrogenul ajută la menținerea homeostazei enzimelor incluzând glutationul, superoxid dismutaza, catalaza și altele. (4). Hidrogenul a demonstrat capacitatea de a îmbunătăți semnalizarea celulară (procesele de comunicare din interiorul celulelor), un proces critic pentru funcționarea creierului și funcțiile neurologice. (4,13). Aceste proprietăți fac din apa cu hidrogen mult mai mult decât o simplă băutură folosită doar pentru refacerea mușchilor.

H2 îți îmbunătățește hidratarea

Atunci când hidrogenul molecular neutralizează radicalul hidroxil și radicalii de oxigen, singurul lucru care rămâne în celulă în urma acestei reacții este apa, ceea ce i-a făcut pe percetători să tragă concluzia că H2 îmbunătățește hidratarea celulară, de asemenea. Aceasta explică de ce nici un studiu publicat nu a descoperit vreun efect negativ al consumului de apă cu hidrogen dizolvat.

Soluția H2

Hidrogenul e sigur și e 100% natural. Cercetările arată că hidrogenul molecular este benefic în atât de multe dintre problemele care ne împiedică să ne bucurăm mai mult de sport, să obținem rezultate sportive mai bune, și să avem o formă fizică mai bună.

Hidrogenul este eficient, de asemena, într-o gamă largă de afecțiuni provocate de stresul oxidativ, nu numai cele provocate de activități fizice intense sau sport. De fapt, majoritatea cercetărilor despre hidrogenul molecular este concentrată pe efectul acestuia în bolile cronice cauzate de oxidare.

Studiile arată că apa cu H2 dizolvat are un impact pozitiv în boli care au legătură cu procesul oxidativ, cum ar fi sindromul metabolic, diabetul, și chiar efectele secundare ale tratamentelor anticancer. (11,12) Mai mult, apa cu hidrogen este ușor de obținut și accesibilă ca preț. 

De unde pot obține hidrogen molecular (H2)?

Apa cu hidrogen (H2) dizolvat este produsă de

  1. Ionizatoare de apă sau generatoare de hidrogen conectate la rețeaua de apă,
  2. ​Diferite forme ale magneziului incluse în filtre de apă speciale, cum sunt ionizatoarele de apă non electrice
  3. ​Diferite forme de magneziu plasate în apă pentru a crea H2 prin reacție chimică (Magneziu metalic sau fumarat de magneziu sub formă de tablete, pulberi sau stick-uri).

Primele două metode de mai sus le poți găsi în magazinul Wellnessist

Pentru o listă a studiilor științifice despre hidrogen molecular ​vom publica în curând o pagină specială dedicată.  Până atunci le poți găsi aici.

Referințe:

1. Djordjevic D, Cubrilo D, Macura M, Barudzic N, Djuric D, Jakovljevic V. The influence of training status on oxidative stress in young male handball players. Mol Cell Biochem. 2011;351(1–2):251–259.

2. Tanskanen M, Atalay M, Uusitalo A. Altered oxidative stress in overtrained athletes. J Sports Sci.2010;28(3):309–317. doi: 10.1080/02640410903473844.

3. Jackson MJ. Muscle damage during exercise: possible role of free radicals and protective effect of vitamin E. Proc Nutr Soc. 1987;46(1):77–80. doi: 10.1079/PNS19870010.

4. T. Lebarron The Actions of Molecular Hydrogen in the Body, MHI, March 4, 2013

5. Pilot study: Effects of drinking hydrogen-rich water on muscle fatigue caused by acute exercise in elite athletes. Med Gas Res. 2012 Jul 12;2:12. doi: 10.1186/2045-9912-2-12.

6. Ostojic SM, Stojanovic MD. Hydrogen-rich water affected blood alkalinity in physically active men. Res Sports Med 2014; 22: 49–60

7. Ohsawa I, Ishikawa M, Takahashi K, Watanabe M, Nishimaki K, Yamagata K, Katsura K, Katayama Y, Asoh S, Ohta S. Hydrogen acts as a therapeutic antioxidant by selectively reducing cytotoxic oxygen radicals. Nat Med. 2007;13(6):688–694. doi: 10.1038/nm1577.

8. Kosuke Aoki, Atsunori Nakao, Takako Adachi, Yasushi Matsui, and Shumpei Miyakawa Hong Y, Chen S, Zhang JM. Hydrogen as a selective antioxidant: a review of clinical and experimental studies. J Int Med Res 2010; 38: 1893–1903

9. Hong Y, Chen S, Zhang JM. Hydrogen as a selective antioxidant: a review of clinical and experimental studies. J Int Med Res 2010; 38: 1893–1903

10. Ostojic SM, Stojanovic MD, Hoffman JR. Effectiveness of molecular hydrogen in the management of musculotendinous injuries. Med Sci Sport Exerc 2014; 46: S156–S157

11. Huang CS, Kawamura T, Toyoda Y, Nakao A. Recent advances in hydrogen research as a therapeutic medical gas. Free Radical Res 2010;44(9):971–982

12. Ohta S, Nakao A, Ohno K. The 2011 Medical Molecular Hydrogen Symposium: An inaugural symposium of the journal Medical Gas Research. Med Gas Res 2011;1(1):10.

13. Kenji Dohi, Brian C. Kraemer, Michelle A. Erickson, Pamela J. McMillan, Andrej Kovac, Zuzana Flach bartova, Kim M. Hansen, Gul N. Shah, Nader Sheibani, Therese Salameh, and William A. Banks. Molecular Hydrogen in Drinking Water Protects against Neurodegenerative Changes Induced by Traumatic Brain Injury, Injury PLoS One. 2014 Sep 24;9(9):e108034.

Surse:

http://alkavivanews.com/up-your-game-with-h2/

Te-ar mai putea interesa și ...

>